Izberite

LOKALNA OLIMPIJSKA MOBILNOST

Športni vrhunec v Parizu nas je že na samem štartu spodbudil, da poskusimo preseči številne sodobne družbene stereotipe in predsodke. Poglejmo, ali nas pariško sporočilo lahko premakne tudi v prometno mobilnostnem razmisleku. Pariških olimpijskih iger se je kmalu po začetku prijelo, da so to prve olimpijske igre trajnostne dobe. To je sicer preveč navijaška znamka, a naj služi kot izhodišče za razmislek, kako naprej. Ne le v mestih in ne le v času olimpijskih iger. 
Če na hitro pogledamo, kako so se tega lotili leta 2021 v Tokiu in kako pravijo, da se bodo leta 2028 v Los Angelesu, ugotovimo, da je prometna mobilnosti postala eden ključnih stebrov razmisleka o tem, kako čim bolj energetsko, časovno in nasploh trajnostno izpeljati tako velik dogodek. Še bolj pomembno pa se zdi, da so mesta olimpijski dogodek začela razumeti kot odlično orodje za uvajanje korenitejših posegov v mobilnostne navade prebivalcev. Tudi za uvajanje takih konceptov, ki zahtevajo preseganje ustaljenih pogledov na osebno mobilnost.

KOLEKTIVNA NAKLONJENOST SPREMEMBAM

Ko je mesto enkrat izbrano za gostiteljico iger, se začne program priprav, ki so povsem v duhu priprav športnikov. Mesto se meri z dosežki mest pred tem in postavi si nove, višje prometne in trajnostne olimpijske norme. To je poseben čas, ko so prebivalci mest na povsem drugačen način in bistveno bolj kolektivno naklonjeni uvajanju bolj drznih mobilnostnih sprememb, kar daje županom odlično priložnost narediti več v krajšem času. To omogočata tako dogodek sam po sebi kot šport kot tak in seveda tudi drugačne vrste in bolj neposredna tekmovalnost. Pariz se je pomeril s predhodniki in si postavil cilj 50% zmanjšanja ogljičnega odtisa v primerjavi s povprečjem iz Londona leta 2012 in Ria leta 2016. 

Vsa prizorišča so bila dostopna z javnim prevozom, 80 % prizorišč se je nahajalo v radiju 10 kilometrov od olimpijske vasi, omrežje 418 kilometrov kolesarskih stez je dobilo 88 kilometrov novih in kar je ostalo – tega pa ni bilo malo – so rešili s pomočjo Toyote. Pariz je imel odličnega mobilnostnega partnerja, ki je celovito pristopil k sodelovanju zmanjšanja izpustov v mobilnosti. Toyota je v Pariz pripeljala več kot 2.650 električnih in vodikovih avtomobilov, kombijev, avtobusov in celo nekaj testnih koles na vodik. Olimpijsko mobilnostno tekmo in normo je takoj po koncu pariških iger napovedala županja Los Angelesa Karen Bass, ki je rekla, da bodo prihodnje olimpijske igre v Los Angelesu leta 2028 igre brez avtomobilov. To je za Los Angeles, ki je izrazito avtomobilsko mesto, izjemno drzna napoved.

OD OLIMPIJSKE DO VAŠKE LIGE

Od globalnega olimpijskega prometno mobilnostnega tekmovanja velikih mest do trajnostno naravnanih ukrepov v lokalni in celo vaški ligi pa je le korak. Tekma je tekma. Vsak športni dogodek, pa tudi na primer večji kulturni ali izobraževalni, na katerega so župan in krajani ponosni, ponuja priložnost, da se v izvedbo dogodka vnašajo pogumnejše mobilnostne spremembe. Take, ki se jih sicer ne bi lotili, saj bi imele manjšo podporo javnosti ali pa v uvajanju ne bi bili tako drzni in pogumni, saj nas pri tem ovira udobje relativno dobrega zatečenega stanja. V Sloveniji, ki je izrazito športna država z nešteto športnimi dogodki, je lahko tak trajnostno tekmovalen duh – tako kot pri velikih mestih gostiteljicah OI – izjemen motivator za uvajanje bolj drznih in inovativnih prometno mobilnostnih rešitev. 

Partnerja ni treba iskati, saj je županom partner že na voljo. Na primer ToyotaGO je pri nas, v lokalnem okolju, odprla vrata novim mobilnostnim konceptom, ki so že presegli pilotno fazo v Kočevju in zdaj nadaljujejo svojo pot pri reševanju mobilnostnih specific Triglavskega narodnega parka ter mobilnostnih potreb v občinah na Krasu in v Brkinih. Če potrebujemo pri reševanju lokalnih mobilnostnih težav več motivacijske tekmovalne energije, ob pomoči katere bomo bolj pogumno ter prej kot sosednji kraji in občine posegli po novih mobilnostnih rešitvah, je sporočilo za naše župane jasno: tekme, koncerti, veselice in vse, kar predstavlja veliko mobilnostno spremembo, so odlična priložnost za uvajanje novih mobilnostnih konceptov in idej. Mogoče se kakšna na koncu prime do te mere, da bo zaživela in ostala še dolgo po tekmi.