V razgibanih vaseh Krasa in Brkinov so starši otrok že nekaj časa razbremenjeni vsakodnevnih skrbi, ali bodo pravočasno prišli iz službe, da jih bodo lahko peljali na popoldanske obveznosti.
”Z uporabo storitve ToyotaGO sem pomirjena, da so otroci varno in pravočasno prispeli na cilj, „ pove mama deklic, ki se s pomočjo prevozov na zahtevo trikrat ali štirikrat na teden peljejo na treninge in celo na zabave ob rojstnih dnevih prijateljev. Mama zadovoljno razloži, da deklicam vsak dan sproti pošlje kodo in ko vidi, da je ta skenirana, ve, da so vstopile v vozilo in so na varnem.
Tudi ko prispejo domov, prejme na mobilni telefon potrditev. Pravi, da je storitev enostavna za uporabo, vozniki pa prijazni in prilagodljivi. Vidi se, da je celotna storitev, pa tudi aplikacija ToyotaGO, ustvarjena premišljeno, s fokusom na uporabnika in vse to ustvarja zaupanje, ki je ključno pri sprejemanju te novosti.
Najpomembnejša zanesljivost in varnost
Gre za le eno od številnih lepih zgodb, ki se vsak dan s pomočjo storitve ToyotaGO dogajajo na območju štirih občin Krasa in Brkinov. Je šolski primer dobrega sodelovanja vseh deležnikov. Za uresničevanje mobilnosti na zahtevo v praksi odlično skrbi Jerneja Modic, vodja projektov na Območni razvojni agenciji Krasa in Brkinov. Zelo pomembno je namreč, da so na strani lokalne skupnosti – v tem primeru štirih občin in razvojne agencije – sogovorniki, ki slišijo in razumejo potrebe ljudi, ki imajo strast in vizijo za ozaveščanje o pomenu trajnostne mobilnosti, hkrati pa tudi razumevanje in energijo za njeno vpeljevanje v vsakdanje življenje skupnosti.
”Največji izziv mi še vedno predstavlja širjenje glasu o storitvi prevoza na zahtevo, ki smo jo na Krasu in v Brkinih poimenovali ”Lokalno povezani„. Ker gre za nov pristop, traja več časa, da dosežemo potencialne uporabnike, „ razlaga Modic. ”Predvsem pri novih uporabnikih se pojavlja nezaupanje, ali storitev sploh deluje in ali bo prevoz prišel. Zato je še toliko bolj pomembno, da lahko ob podpori aplikacije neprestano spremljajo natančen čas prihoda kombija, ki je na poti do njih, ter da uporabniki na željeni cilj pridejo ob željenem času.
To krepi zaupanje v storitev, poleg tega se med vozniki in uporabniki, ki storitev dnevno uporabljajo, stkejo posebni odnosi.„ Na osnovi analize sogovornica ugotavlja, da je največ uporabnikov staršev, ki rezervirajo prevoze za obšolske dejavnosti svojih otrok. Nekateri posamezniki te prevoze uporabljajo za odhod na delo in domov, čez poletje tudi za počitniško delo. Občasni uporabniki gredo z njimi po opravkih, poleti pa so tu tudi turisti, ki nimajo lastnega prevoza.
Da gredo lahko babice same k frizerju
Storitev prevozov na zahtevo je trajnostno osredotočena ekipa Toyote Slovenija prednostno razvila za potrebe manjših mest in odmaknjenih naselij. Javni prevozi oz. množična mobilnost so ahilova peta podeželja. Avtobusni prevozi so redki, njihov urnik je tog, linije in urniki so fiksni, taksijev tako rekoč ni. Prebivalci so obsojeni na različne oblike lastnega prevoza, kar je največja težava predvsem za otroke in njihove starše ter starejše, ki niso več zmožni upravljanja avtomobila.
S to rešitvijo nagovarjajo tudi izziv tako imenovane prevozne revščine ter posledično ohranjajo podeželje živo in živahno, saj se s prevozi na zahtevo dviguje kakovost bivanja tudi na odročnejših območjih Slovenije. Ljudje niso vezani samo na javni prevoz ali voznike-prostovoljce, saj imajo odlično mobilnostno alternativo. S ToyotaGO imajo otroci možnost prevoza do glasbene šole in na treninge, ko so starši še v službi. Babice se lahko same odpravijo dopoldne k frizerju, dedki na druženje s prijatelji...
Tudi pot do zdravnika ali v trgovino je s to rešitvijo na dosegu roke. Če pogledamo samo ciljno skupino ostarelih: skrb za starejše, njihovo vključevanje v družbo, zmanjševanje, izoliranosti, osamljenosti ... vse to nagovarja koncept ToyotaGO. Smiselno bi bilo, da bi bila pravica do mobilnosti starejših vključena tudi v novelo zakona o dolgotrajni oskrbi.
Mobilnostna revščina
Slovenija je po merilih Eurostata v kar 87,4 odstotka površine podeželje, kjer živi kar 75,2 odstotka vsega prebivalstva. Zaradi razpršene poselitve so stroški za prevoz v Sloveniji med najvišjimi v Evropi in predstavljajo enega glavnih izdatkov v proračunih gospodinjstev. Vrsto let smo se soočali s trendom praznenja podeželja, a po epidemiji se več ljudi kot prej seli iz mest na obrobja. Zaradi izziva mobilnosti pa je marsikdo razočaran.
Centralizacija javnih, ekonomskih, izobraževalnih, socialnih, zdravstvenih in nenazadnje tudi družabnih institucij vpliva, da imajo številna območja izven urbanih središč manj življenjskih potencialov. A lokalne skupnosti, ki razmišljajo trajnostno in se odzivajo na potrebe svojih prebivalcev, imajo na dlani storitev, ki rešuje njihove mobilnostne izzive, odpravlja mobilnostno revščino in ljudem zagotavlja visoko kakovost življenja tudi izven urbanih naselij.
Pomemben prispevek k boljšI družbi
Storitev ToyotaGO je zanimiva za zelo raznolika območja, organizacije in uporabnike. Ključno izhodišče je, da učinkovito rešuje izzive mobilnosti posameznika, ki je njen uporabnik. Tako je na primer idealna rešitev za občino ali skupino občin, kjer so naselja razpršena na večjem območju. Učinkovito dopolnjuje javni prevoz tam, kjer je linij manj, in s tem pomaga ohranjati ali obnavljati poseljenost podeželja, saj dviguje kakovost življenja izven urbanih središč. Potreben je zgolj razmislek, kakšni so migracijski tokovi prebivalcev, da se jim zagotovi mreža prevozov na zahtevo, ki učinkovito pokriva njihove potrebe in posledično gradi zaupanje v storitev.
”Skupaj z naprednimi slovenskimi občinami, ki mislijo trajnostno, prisluhnemo potrebam lokalnih skupnosti in njenih prebivalcev ter ustvarimo storitev po njihovi meri. Toyota že vrsto let stavi na lokalni pristop za močan globalen vpliv. Morda bomo zaradi tega prodali kakšen avtomobil manj. A to za nas ne bo usodno. Bomo pa prek te storitve dobili dostop do povsem nove ciljne skupine uporabnikov ter prispevali k boljši družbi,„ motiv za razvoj koncepta celostne trajnostne mobilnosti razlaga direktor Toyote Slovenija Gregor Mauko. Občine uvedbo trajnostne mobilnosti smatrajo kot prioriteto.
Zavedajo se, da mora biti glavno vodilo načrtovalcev razvoja zadovoljevanje potreb vseh prebivalcev po mobilnosti na način, ki zmanjšuje promet in onesnaženost zraka. Pilotno so storitev ToyotaGO zagnali na območju občine Kočevje, ki je po površini največja slovenska občina in ima zato številne izzive mobilnosti. ToyotaGO pomaga tudi občinam, da uspešno obvladujejo izzive mobilnosti v Triglavskem narodnem parku, ker je trajnost izjemnega pomena.
Zeleni prehod po meri posameznika
Prostorsko in prometno načrtovanje bo aktivno vplivalo na razvoj novih navad uporabe trajnostnih prevozov. Dejstvo je, da storitev ToyotaGO zmanjšuje potrebo po individualnih prevozih in s tem gostoto vozil na cestah in parkiriščih. Posledično z njo trajnostno podpora odločitve posameznikov, da ne bodo imeli lastnega avtomobila, ali družin, da bodo z dveh šle na enega in bodo s tem znižale svoje mesečne stroške. S storitvijo ToyotaGO vsi – lokalna skupnost, organizacije in posamezniki – pomembno znižujemo naš okoljski in ogljični odtis ter tako kot skupnost rešujemo izzive zelenega prehoda.
Hkrati pa pomagamo dvigovati kakovost življenja in mobilnosti kjerkoli in kadarkoli. ”Z inovacijo ToyotaGO smo presegli tradicionalne meje javnega prevoza in ponudili rešitev, ki združuje tehnologijo in trajnost za zagotavljanje boljše prihodnosti mobilnosti. To ni le storitev, to je naša vizija, kako omogočiti bolj dostopno, prijetno in trajnostno mobilnost za vsakogar, kjerkoli.” Še pove Gregor Mauko, direktor Toyote Slovenija.
Odgovorna mobilnost za podjetja
Prav tako je storitev ToyotaGO odlična rešitev za podjetja. Podjetje lahko na ta način kot dober zaposlovalec zagotovi prevoze zaposlenih na delo in z dela, če jih več prihaja z določenega geografskega območja. Pomaga lahko občini, v kateri deluje, in pokrije stroške mobilnosti na zahtevo deloma ali v celoti. S tem kot družbeno odgovorno podjetja podpira trajnostni razvoj lokalnega okolja, konkretno in oprijemljivo zadosti načelom ESG, z dobro zgodbo navduši svoje kupce, vključi številke v svoje trajnostno letno poročilo...
Boljša mobilnost za vse
Prednosti storitve ToyotaGO so številne:
- Nižji obratovalni stroški kot pri sistemu javnega prevoza.
- Manjše število vozil na cestah in posledično večja pretočnost.
- Manjša potreba po parkirnih mestih.
- Socializacija in komunikacija uporabnikov.
- Oživljanje podeželja.
- Višja kakovost življenja prebivalcev.
- Manjše onesnaževanje naravnega okolja.
- Krepitev lokalnega gospodarstva z vključevanjem lokalnih prevoznikov.
Storitev ToyotaGO omogoča prevoze na zahtevo, ki so prilagojeni dnevnim, tedenskim ali mesečnim potrebam uporabnika. Zagotavlja dostopnost, udobje, profesionalnost in zanesljivost. Rešitve se prilagajajo demografskim značilnostim posameznih lokalnih skupnosti. Njen cilj je boljša mobilnost za vse.